distansgatanmarconigatan_projektbil

Distansgatan/Marconigatan är ett av BoStad2021s 31 delprojekt. Här planeras för 430 lägenheter, både bostadsrätter och hyresrätter. Riksbyggen och Liljewall arkitekter står för utformningen av drygt hälften av lägenheterna. Vi träffade de ansvariga arkitekterna Joanna Henje och Karl Palmberg från Liljewall för ett samtal om det som ska bli Marconi Allé.

 Varför ska det byggas nya bostäder vid Distansgatan/Marconigatan?

- Göteborgs Stad vill förtäta i miljöer där det redan finns kollektivtrafik och annan infrastruktur. När Flatås byggdes var bilen i centrum och man byggde storskaliga områden med en likartad arkitektur och relativt låg exploatering. Idag råder det andra stadsbyggnadsideal och staden vill nu förtäta i dessa ganska glesa bostadsområden. En mer stadsmässig bebyggelse ger en större närhet mellan de boende och bättre service. Man vill också komplettera 1960-talets enhetliga arkitektur med fler varierade boendemiljöer.

 Var ska det byggas?

- De nya bostäderna kommer att byggas längst Marconigatan på det som idag är asfalterade parkeringsplatser. Från att ha sett ungefär likadant ut sedan 1960-talet sker nu stora förändringar i området. I Järnbrott, Flatås och Frölunda planeras - och bygg redan – många bostäder och längre fram kommer Södra Änggården att länka samman Flatås med Sisjön. På sikt planeras för att Dag Hammarskjöldsleden blir en stadsgata i stället för som nu en motorled. Flatås blir ett område mer för människor och mindre för bilar.

Berätta mer om Marconi Allé!

- Vi vill skapa hus i en mänsklig skala, med levande gatumiljöer och grönskande gårdar. Vi vill också göra det lättare att röra sig inom Flatås genom nya stråk och platser som tillför variation och stadskvaliteter i den lite enformiga omgivningen. Man ska kunna vistas i Marconi Allé och stanna till en stund vid någon av platserna. Till Marconi Allé är alla välkomna och det kommer finnas lokaler för caféer med uteplatser och annan service. Bilarna placeras i garage och parkeringshus för bekvämlighet och trygghet. Linnéstaden, Änggårdsbergen, Frölunda och Sisjön finns inom cykelavstånd och vi underlättar för de som vill cykla genom cykelrum, cykelverkstad och elcykelpool. Men det finns också bilpool för den som ibland behöver bil men inte vill äga sin egen.

Fakta om delprojekt Distansgatan/Marconigatan: Här planeras för 430 lägenheter inom BoStad2021, både bostadsrätter och hyresrätter. Riksbyggen och Ikano är byggaktörerna på plats, där Riksbyggen står för 250 av lägenheterna och Ikano för 180. Bilden ovan är en skiss på det blivande Marconi Allé, framtagen av Liljewall Arkitekter/Riksbyggen.

 

  • Distansgatan/Marconigatan
showroom_sodraanggarden_bostad2021

Nu ska Platzer förvandla Högsbo industriområde till Södra Änggården. Läget är attraktivt med cykelavstånd både till centrum och till havet. Pärlor som Botaniska, Slottsskogen och Linnéplatsen når du på bara några minuter och Änggårdsbergen ligger alldeles intill.

Nu öppnar Platzer upp Showroom Södra Änggården där du genom illustrationer och en 3D-modell får se planerna för området. Här ska Platzer skapa en tät och levande stadsmiljö där det är lika lätt att komma till service som till naturen. Arkitekturen ska vara varierad och personlig – ett drömläge för moderna storstadsbor som inte vill välja mellan stadsliv och friluftsliv.

Platzers satsning Södra Änggården är en del av detaljplanen för Olof Asklunds gata, där det totalt ska byggas 2000 bostäder. 600 av dessa ingår i BoStad2021 och planeras i Platzers regi.

Vill du veta mer? Välkommen till Platzers Showroom Södra Änggården, torsdagar kl. 10-16.

Du hittar showroomet i korsningen Fältspatsgatan/Olof Asklunds gata i Högsbo, hållplats Fältspatsgatan.

Läs mer: www.södraänggården.se

  • Olof Asklunds gata